13.12.2024 г
22
Държавата и общината трябва да търсят общ интерес, а не да воюват – това се обединиха участниците в конференцията, организирана от Съюза на архитектите в България
Снимка: SAB
90 години след създаването си природен парк Витоша е изправен пред сериозни проблеми. Достъпът е затруднен за хора без кола. Транспортната и водната инфраструктура е в лошо състояние, техническото оборудване, указателните табели и местата за отдих са остарели. Нормативната рамка е разпокъсана и слабо регулирана. Около това мнение се събраха различни експерти по време на конференцията “Витоша – време за решения”, организирана от Съюза на архитектите в България (САБ), която се проведе на 10 декември в Централния дом на архитекта в София. Целта на конференцията е да представи възможни решения за превръщането на “Витоша” в истинска зона за отдих, туризъм и спорт.
Нормативната уредба, регламентираща дейностите в природен парк Витоша, съдържа противоречия. Проблемът е комплексен. Витоша се намира в границите на 4 общини и 3 области. Правото на стопанисване се упражнява от 4 министерства и 2 агенции, каза арх.Петър Диков, председател на УС на Съюза на архитектите в България.
Липсват устройствени планове, определящи насоките на развитие на отделните части от парка. Един от най-важните проблеми е финансирането. Всички лифтове са спрели да работят, а до средните и високите части на планината се стига само с градски автобус или личен автомобил, което в момента е затруднено.
Според арх.Дикова частният инвеститор би се съгласил на публично-частно партньорство – Столична община да стане съсобственик на жп линиите “Княжев”, “Драгалев” и “Симеон”, което е обичайна практика в Швейцария и Франция. Западната част на Витоша – скалният шелф, е изключително красива и атрактивна, но много труднодостъпна – отбеляза Диков и добави, че според него там е възможно да се изгради лифт. Той призова държавата и общината да търсят общи интереси и да не водят войни и добави, че трябва да се заплаща такса за пътуване с личен автомобил до държавния парк Witosza, който също е включен в неговия план за управление.
Председателят на Управителния съвет на Института за пазарна икономика Красен Станчев представи възможностите за финансиране. Според него добър вариант е дългосрочен договор за концесия на пистите и прилежащата инфраструктура с настоящия оператор и собственик на съоръженията, както и дяловото участие на СОС в договора. В подкрепа на тази теза той посочи като добър пример модела на участие и съучастие на община Банско в управлението на ски зоната и допълни, че в случая с ПП „Витоша“ този модел може да бъде подобрен.
Според икономиста компанията, която ще управлява инфраструктурата на Witosza, трябва да включва предприятия и инвеститори, опериращи там, както и представители на местните власти и общинските гилдии на “Witosza”. И колибите на Witosz трябва да бъдат собственост на SOS. Според Станчев е необходимо да се въведе платен достъп до върха с примерна цена на “билета” от 5 лв. за възрастен, с привилегии, многократни “такети” и технологии, подобни на тези в градския транспорт. Подобен подход е необходим и при влизането на леки автомобили и автобуси, където базовата цена за лек автомобил е 10 лв. (плюс билети за пътуващите с кола).
По време на конференцията беше разгледана нормативната уредба и бяха обсъдени възможностите за развитие на туризма, колоезденето и развитието на детски ски училища на Витоша. В заключение стана ясно, че Пътна карта с възможни решения ще бъде изпратена до всички отговорни институции, които ще могат да отговорят на предизвикателствата, представени на конференцията.
Възможни решения за ПП “Witosza” и презентации от конференцията можете да намерите тук.
Запис от събитието можете да видите тук.