Ключовите фактори, привличащи търговците на луксозни марки в Централна и Източна Европа, са наличието на финансови възможности, нарастващото желание на клиентите да постигнат „западен“ стандарт на живот и потенциалът на градовете да привличат голям брой туристи и посетители, разкрива един от най-основните фактори – нов доклад на Colliers: ” Луксозни марки в Централна и Източна Европа-6″.
Обещаващи перспективи за луксозна търговия на дребно в ЦИЕ-6
Регионът на ЦИЕ е може би един от най-динамично развиващите се в света, с нарастваща средна класа и присъствие на хора с огромни финансови възможности. Това бързо развитие е придружено от увеличаване на желанието за „западен“ стандарт на живот, тенденция, която е особено видима сред потребителите, когато пътуват по работа и за удоволствие.
Силвиу Поп, изследователски директор за Румъния и Централна и Източна Европа, коментира: „Според данните на Евростат за разполагаемия доход в региона на ЦИЕ-6 през 2022 г., който ще бъде в топ 1%, годишният доход варира от PLN 18 000 евро в Румъния до почти 38 000 евро в Чехия, докато богатите хора в Германия, Франция и Холандия печелят около 90 000 евро годишно, докато в Испания този показател е 60 000 евро, в някои западноевропейски страни прагът за влизане в групата на 10-те или 20-те най-богатият е сравним с 1% най-висок в някои страни от Централна и Източна Европа.
„Въпреки че данните може да не изглеждат особено добри на пръв поглед, важно е да се вземе предвид историческият контекст: Западна Европа в продължение на десетилетия е преживявала по-голямо натрупване на капитал от страните от Централна и Източна Европа, които бяха задържани от комунизма до 1989 г. Те обаче бързо наваксват. Между 2005 г. и 2022 г. прагът на доходите на 1% от най-богатите се е увеличил повече от два пъти във всички страни от ЦИЕ-6, а в България увеличението е почти шест пъти. В Испания, Франция, Германия и Холандия растежът беше само 55% до 67%, което е по-малко от половината от темпа на растеж в повечето страни от ЦИЕ-6“, добавя Силвиу.
Доминика Йедрак, директор изследвания за Полша и Централна и Източна Европа в Colliers, добавя: „Има много причини да сме оптимисти за ръста на доходите в Централна и Източна Европа, особено в по-високия ценови диапазон, което е от полза за търговците на луксозни стоки. Докато местната покупателна способност е на фокус, международните пътувания също се подобряват. Докато страните от Централна и Източна Европа все още не са в състояние да се конкурират с глобалните луксозни дестинации за пазаруване, техните по-малко наситени пазари предлагат по-високи маржове за търговците на дребно, както нашите данни потвърждават.“
Луксозни модни марки в страните от ЦИЕ-6
Докладът на Colliers включва анализ на 179 марки, които са разделени в три групи: първокласни луксозни марки, достъпни луксозни марки и първокласни марки. Анализът показва, че търговците на топ луксозни и премиум марки най-често избират чешкия пазар. Почти 80% от най-луксозните марки са представени в Чехия, Полша и Румъния. В Полша и Румъния марките се появяват главно в мултибранд магазини, докато в Чехия има по-голямо присъствие на собствени уебсайтове.
Зрялост на пазарите на луксозни марки
Чешката република се откроява като най-зрелия пазар на луксозни марки в региона на ЦИЕ. Благодарение на добре развитата си търговска инфраструктура, Прага се превърна в център на висококачествена мода и луксозни стоки. Полша и Унгария могат да се считат за нововъзникващи пазари с отлични перспективи за растеж. Първоначално луксозните марки навлязоха на пазара чрез мултибрандови магазини и партньорства. В резултат на успешно развитие много от тях вече търсят локации за собствени магазини. В Румъния търговците в този сегмент работят основно чрез мултибрандови и партньорски магазини. Словакия и България са в начална фаза на развитие на тази пазарна ниша.
„Последните 10-15 години бяха благоприятни за луксозната търговия на дребно в Централна и Източна Европа. С нарастващите разполагаеми доходи, по-ниските разходи за живот и бързия икономически растеж в страните от ЦИЕ-6, съчетани със силното желание за постигане на „западен“ стандарт на живот, следващото десетилетие трябва да бъде още по-обещаващо, ако настоящите тенденции продължат“, заключава Доминика .