Знаковите къщи са основата за формиране на всички градски пространства, добре е хората да знаят тяхната история и да ги ценят, но те трябва да са живи и да имат съвременна функция. Малко трябва, за да се провокира интереса на младите хора – да познават града си и да почнат да се гордеят с това, казва архитектът и художник.
Арх. Белин Моллов е един от утвърдените художници-архитекти, с принос в съхраняването на архитектурната памет на България и със средствата на изобразителното изкуство. Многобройни изложби съпътстват целия му професионален път. Предпочитана техника за художника Белин Моллов е акварелът, а предпочитан обект за изобразяване са знакови български къщи и места, както и известни архитектурни забележителности в Испания, Германия, Румъния, Гърция и др.
Арх. Белин Моллов е експерт с 50-годишен опит в областта на устройственото планиране и градското развитие. Роден е в Русе през 1946г. и се дипломира като архитект в София през 1969г. Има международна квалификация по териториално и селищно устройство, регионално развитие и управление, стратегическо планиране и устойчиво градско развитие. Участвал е в експертната група на Съвета на Европа за разработването на „Хартата на градовете“. Бил е зам.-министър на МРРБ, съпредседател на преговорната позиция „Регионална политика“ по договора за присъединяване на България към ЕС, съветник на министъра на РРБ и хоноруван преподавател по специалността урбанизъм в УАСГ. Той е консултант по градско планиране, регионална политика и европейска интеграция към „Институт за управление на програми и проекти” ООД (ИУПП).
Изложбата с градски пейзажи не е нова, но с моите работи се опитах да направя празник за Деня на София с аналогията: „Архитектурно наследство, създавано с мъдрост, вяра, надежда и любов“. Всяка една от думите подхожда на тази архитектура. А във връзка с думата „мъдрост“ – по отношение на изпълнението на сградите, следването на стила и съобразяването с околните пространства хората са имали много повече респект преди време.
Когато вече има отношение към дадена сграда и тя е обявена за културно-историческа ценност, не може да се правят своеволни промени в архитектурния образ, конструкцията, украсата. Със съжаление констатирам, че дори собственици, които имат възможности, не осъзнават какво притежават. А тези сгради трябва да са живи и да имат съвременна функция, но да пазят своята автентичност, стил и достойнство. Не е необходимо всички архитектурни забележителности да се трансформират само като музеи или картинни галерии.
Точно преди 10 минути тук в залата бяха двама младежи от 11-и клас, които разглеждаха изложбата и поискаха да им разкажа за сградите. Искрено им беше интересно и много се радвам, че мога да Ви споделя това. Във Варна например от години правя пленер с ученици от гимназията по изкуствата. Рисуваме заедно на улицата и знам колко малко трябва да се запалят, да си познават града и да почнат да се гордеят с това.
Има такива опити като на Сдружение „Градоред“ (които представят Русе чрез сгради, туристически маршрути и QR-кодове – бел. ред.). Идеята е на сдружението, работихме заедно с тях за събиране на информацията. Опитвам се да направя контакт и с туристически и информационни центрове.
В заключение, арх. Белин Моллов казва, че за да се провокира интереса на младите хора, е нужно да се намери начин да ги запознаем с историята на града и да ги изкушим да се гордеят с него. В тази връзка е важен ролята на не правителствени организации и ентусиасти, които се опитват да създадат инициативи за популяризиране на архитектурното наследство.