Monday, July 14, 2025

Два пъти увеличаване на разрешението за строеж в София

Share

12/06/2025
40

Междувременно

Два пъти увеличаване на разрешението за строеж в София

Разрешението за строеж в София е два пъти, както реши Общинският съвет на София. Следователно бюджетът на града ще обхваща 30 милиона bgn годишно, изчислен от Борис Бонев, лидер на групата Save Sofia, чието предложение беше обслужвано от Gerb – UDF, BSP, „Възраждане“, „Синя софия“, „Има такива хора“ и независими съветници. Вижте повече за предложенията тук.

“Днес SOC прие нашия доклад, който за първи път от 2006 г. е индексиран с такси за отразяване на реалните административни разходи. Новите такси са по -малко от 0,5% от средната пазарна стойност на квадратен метър недвижими имоти в София, но мярката увеличава 30 милиона годишно до бюджета на града.

Според партията увеличението на таксата за разрешителни за изграждане е първата стъпка за намаляване на реконструкцията на капитала и решението предвижда въвеждането на нови цени, ориентирани към разходите, като се вземат предвид действителните административни разходи и инфлацията през последните 19 години.

Според Save Sofia, новите такси отразяват по -справедливо участие на строителните инвеститори в изграждането на публична инфраструктура. “Комуната трябва да е готова да организира съдебна битка с инвеститорите, но таксата трябва да бъде увеличена. Тя остава много пъти по -ниска от подобни такси в съседните столици и градове”, казват градските съветници.

Общинският съвет на София (SOC) одобри предложеното увеличение на броя на таксите и техническите услуги, свързани с подготовката и одобрението на новите структури. Save Sofia започва да работи в следващите етапи – създаването на специален основен фонд, в който ще се събират всички приходи от таксите за строителство, и фондове за умишлено инвестиране в изграждането на улична, социална и зелена инфраструктура в райони и допълнителни средства за отчуждение.

Междувременно Sofia Commune публикува проект за актуализиране на таксите и цените на предоставените обществени услуги. Една от основните цели е 10% намаление на цените на административните услуги, намерени по електронен път, което има за цел да стимулира дигитализацията.

“Проведохме цялостен анализ на общинските доходи от такси. Без изненада установихме, че повечето от тях не са актуализирани през последните 10 години, редица такси не са синхронизирани с регулаторни промени, въведени са нови услуги, а други спряха. Заместник -кметът на финанси Иван Василев.

Анализът на всички видове услуги, предоставяни от общините на София, показа, че таксите и цените не включват разходите за осигуряването им. Значителна част от тези такси не е променена повече от десетилетие, а някои от края на 2006 г.

През този период настъпиха значителни промени в икономическата среда – инфлация, увеличаване на разходите за труд, материални цени и доставка, което отразява разходите за услуги, предоставяни от общините. Предложената актуализация осигурява увеличение на разстояние от 50% до 100%, което обикновено не отразява действителното увеличение на структурата, определящо разходите за предоставяне на услуги.

“Предлаганото увеличение на таксите е в съответствие с индикатора на потребителските цени и реалната инфлация през този период. Дори и с тази актуализация някои услуги остават доста под разходите си. Комунът ще продължи да съвмести, че някои от тях трябва да гарантират поведението на зеленчуците”, комуната трябва да продължи да предоставя подходящи услуги, а също така да предлага нови, а цените трябва да бъдат в съответствие с икономическата среда.

Обществените консултации относно проекта на изменение на регламента ще продължат за месец – до 10 юли. След това ще бъдат обобщени предложения и мнения, а окончателните промени ще бъдат предложени за обсъждане в комисиите и гласувани от Общинския съвет на София.

„Нашата цел беше да предложим добре заредена и оправдана промяна, която включваше цялата система от услуги, предоставяни както от общините на София, така и от регионалните администрации, за да се избегне промени в работата, което води до допълнителни разходи и възможността да ги въведем“, добави заместник-кметът на финансите. „В допълнение, за да стимулираме използването на електронни административни услуги, ние предложихме 10% намаление на цените на всички услуги, посочени в портала E -Reska.

Софийската комуна предоставя многобройни граждански административни служби чрез портала за електронно управление.

Предложените промени в регламента са фокусирани в няколко основни посоки:

• Синхронизиране на текстове с правни промени.
• Въвеждане на над 40 нови услуги, включително предоставени от отдела за архитектура и градско планиране, областни администрации, гробища и общински културни институти.
• Анулиране на услуги, които са загубили или анулирани в регулаторни промени.
• Актуализиране на таксите и цените, използвани непроменени през 2006–2017 г.

Регламентът за определяне и администриране на местни такси и цени на услугите, предоставяни от Sofia Communens (Noamtspso), въведе над 525 вида услуги, за които се плаща таксата, цената на услугата, систематизирана в 43 оперативни приложения. Всъщност броят на таксите и цените на услугите в Noamtspso е много по -голям, причината, че няколко подвида могат да бъдат включени в един тип услуги, всяка от които е различна такса или цена.

Прочетете повече

Местни новини