18.10.2024 г
98
„Екип София“ обяснява какво е „бюджетиране на участието“ по Програмата на Столичното кметство и какво може да се подобри по инициативата
Тази година Столична община отдели бюджет от 5 300 000 лв. за реализиране на идеите на гражданите за облагородяване на града. Всеки има възможност да даде своите предложения, независимо дали се отнасят за вашия квартал или за целия град. Крайният срок за подаване на проекти по Програма “Идеи за града” е 30 октомври.
Какво е “граждански бюджет”? Накратко, това е прякото участие на гражданите в определянето на общинските инвестиционни приоритети. Практиките са различни по света, но основната идея е, че хората решават как да разпределят част от градския бюджет чрез процес на демократично обсъждане и вземане на решения. За да бъде тази инициатива успешна и широко разпознаваема, тя трябва да дава възможност за лесно включване, особено на хората с най-ниски доходи, лесно разбираема информация за проектите и възможност за обсъждане и изразяване на мнения. Освен организатор, комуната е и модератор и медиатор, което гарантира прозрачна и приобщаваща процедура – обясняват от „Екип на София“.
През годините Столична община създаде две програми – Зелена София и София избира, които в по-голяма или по-малка степен имат отношение към тази концепция, но не я реализират в нейната цялост. През 2020 г. Да спасим София направихме проучване, което доведе до редица полезни идеи и изводи. Новата управа на столицата предложи своята интерпретация – Идеи за града – с намерението да реализира предизборната програма в частта й за децентрализация.
„Идеи за града” има своите предимства, особено в сравнение с предходната версия – „София избира”. Бюджетът е по-голям, има фокус върху всеки регион, има начало на информационна кампания, срокът за кандидатстване е достатъчно дълъг, има и оценителна комисия (жури).
Какво може да бъде по-добре:
- Въпроси, отговори и дискусии. Световната практика показва, че предоставянето на възможности за задаване на въпроси, опознавателни срещи с градските власти, онлайн срещи, както и регионални и дори квартални социални срещи повишава подкрепата за този тип инициативи, води до по-добре подготвени и осъществими идеи, а също така ангажира граждани от различни социални среди. групи. Тази първоначална подготовка също води до изграждане на капацитета на гражданите за по-добро участие в работата на местната власт. Онлайн гласуването е само една от необходимите стъпки за взаимодействие. Въпреки това, без истинска дискусия сред гласоподавателите, такива гласувания обикновено включват липса на знания за последиците от проектите и достойнствата на други решения и могат да се превърнат в „против“, което не успява да ангажира гражданите в общността.
- Съдействие при изготвяне на проекти. Повечето граждани нямат опит (и вероятно не искат) по въпроси като изразходване на обществени средства, строителен процес, съгласия и разрешителни, комуникация и т.н. Ако приемем това обаждане като първа стъпка, такава помощ може да бъде предоставена по-късно в процесът. Засега обаче не е ясно дали и как комуната ще подпомогне реализацията на идеите, освен с пари.
- Стратегическа посока на идеи за общоградския бюджет на участието. Комуната има редица стратегически цели, които трябва да постигне рано или късно – смекчаване на ефектите от изменението на климата, кръгова икономика, устойчива мобилност, приобщаващо образование и т.н. И никога няма достатъчно ресурси. Ще бъде далновидно, ако потенциалът на бюджета на участието ще подпомогне постигането на тези цели.
- Определяне на посоката на регионалните граждански бюджети. През 2023 г. „Екипът на София“ проведе публични срещи в 10 района на столицата. Приоритетите за развитие и действие бяха идентифицирани заедно с местните жители. Определянето на местните приоритети допълни извършената през 2021 г. работа в „Софияплан“ за Програма София по отношение на направленията на общинските инвестиции. Насочването към конкретни теми в конкретни области ще помогне за подобряване на качеството на живот в тези области.
- Напълно планиран и публично обявен процес. Кой ще оценява проектите, как и за колко време, как гражданите ще могат безопасно да гласуват за тях, как ще се реализират идеите, кой ще управлява парите, административния процес, отчетността и комуникацията, кой ще се грижи за поддръжката на които те ще бъдат собственост, текущи проекти и т.н. Един подробен, но ясно дефиниран процес, който отговаря на тези и други въпроси, ще насърчи по-голямо участие на гражданите и ще доведе до по-добро управление на очакванията.
- Настоящата програма, под формата си на финансов инструмент за проекти, предложени от гражданите, все още не се различава фундаментално от всеки друг проектен инструмент, подобен например на програмата Европа. Въпреки че това е важна стъпка по отношение на изграждането на капацитет и ангажираността на гражданите, такъв механизъм трябва да бъде усъвършенстван с времето към истинско бюджетиране с участие. А това означава, че гражданите, използвайки различни инструменти, имат право на глас при определянето на приоритетите поне за част от бюджетните разходи на общината и района.
Столичната община планира да работи за изграждане на вътрешен административен капацитет, позволяващ трайно взаимодействие с гражданите. Това ще осигури ефективно управление и изпълнение на инициативата. Градските власти трябва да положат усилия да се ангажират с широк кръг от заинтересовани страни извън традиционно известните активисти или неправителствени организации, които вече имат контакт с областната или градската администрация. Идеята за бюджет на участието може да получи подкрепа и да привлече много хора само ако инициативите, свързани с нея, се реализират в съответствие с добрите практики на реално, работещо бюджетиране на участието и вдъхват доверие сред гражданите – казват още от „Екип на София“.