Friday, January 24, 2025

Инж. Мартин Мъндев, “Фантастико Груп”: Модерни логистични решения – в полза на потребителите и предприятията

Share

Логистичният център на Фантастико, разположен на 36 000 кв. м, е най-голямата инвестиция на компанията за последната година

Вижте статията в bpoi 5/2024 на уебсайта на GPAD

– Г-н Мъндев, логистичният център “Фантастико” е един от най-трудните проекти, реализирани от компанията през последните две години. Какъв е мащабът на склада край Елин Пелин?

– Разширяването на нашия логистичен център е стратегически проект за компанията, тъй като ни дава възможност да доразвием търговската си мрежа както в София, така и в други градове чрез разширяване на асортимента от предлагани стоки. Според нас това е едно от основните конкурентни предимства на супермаркети Фантастико. Този проект ни дава възможност да работим с по-голяма гама от стоки, които изискват различни температурни режими на съхранение, включително дълбоко замразяване, като същевременно поддържаме строг контрол на качеството на продуктите. Разбира се, с развитието на логистичните възможности, ние оптимизираме процеса на доставка до търговски обекти, улесняваме работата на много от нашите доставчици и също така намаляваме въглеродния си отпечатък върху природата.

Новопостроената част всъщност е разширение на съществуващите складови бази и обхваща над 16 000 кв.м застроена площ, като заедно със съществуващата част в момента разполагаме с приблизително 36 000 кв.м обща логистична площ. Инвестиционната стойност надхвърля 36 милиона лева.

Охладителната част е разположена на първия етаж на новопостроената част, на площ от над 9000 кв.м. На втория етаж са разположени складове за стоки и техника, както и административна част, жилищни и технически помещения. Приемането и експедирането на стоките, изискващи специални температурни режими на съхранение, се извършва в момента чрез 27 хидравлични рампи. С това общият брой на рампите в склада става 79. На покрива на сградата е монтирана фотоволтаична инсталация, която е силно повредена, тъй като сградата е засегната от сериозен пожар в съседни складове до Елин Пелин и в момента е в процес да бъде възстановен. Част от проекта е и разширяването на паркинга за товарни и леки автомобили.

– Кои бяха основните предизвикателства по време на изпълнението на проекта?

– Смятам, че в основата на намирането на най-добрите решения и ефективната реализация на проекти е изграждането на ефективен и професионален екип. Пример за това е разширението на логистичен център Фантастико. Отчитайки важността на проекта, беше обърнато специално внимание на прецизното определяне на необходимите логистични зони на мрежата за следващите години. Това е сложна задача, за чието решаване бяха ангажирани много от експертите на компанията. Следващата стъпка беше да се намери най-подходящото дизайнерско решение, което да съчетава всички функционални, обемни, градоустройствени и много други изисквания. Естествено трябваше да има връзка със съществуващата складова база. Затова подборът на доказани професионалисти в бранша беше от ключово значение. Доверихме се на дизайнерската фирма IPA.

Друго голямо предизвикателство беше организацията на цялостния строителен процес, чиято цел бе реализирането на проекта без да се нарушава нормалното функциониране на оперативната част на логистичната база по време на строителството. Последният въпрос, разбира се, е мащабът на проекта и спазването на планираните срокове за неговото изпълнение.

– Колко специалисти участваха в изграждането на проекта? Какви материали и технологии са използвани в строителството?

– В работата бяха ангажирани над 250 наши и чуждестранни специалисти. Главен изпълнител на обекта са нашите партньори от “Бараж Груп”, които за пореден път демонстрираха изключителен професионализъм. Благодарение на доверието, изградено през годините и много добрата координация между екипите, успяхме да реализираме успешно един наистина мащабен проект.

Нашият основен подход беше баланс между доказани решения и модерни строителни технологии. Конструкцията на сградата е сглобяема, стоманобетонна. Използвана е система за вакуумно обезводняване. Покривът е решен като слоен монтаж с вата и ТПО мембрана. Фасадите са изпълнени от фасадни панели и композитни материали. Индустриалните подове са безшевни. За хладилниците се използват специални хладилни врати. Осветлението е LED.

– Складът се управлява на базата на модерна система за управление на сградата. Как става това на практика?

– Системата за управление на сградата (BMS) осигурява ефективна и безопасна работа на всички основни системи в сградата. Това ни дава възможност както да получаваме информация за тяхното състояние и годност за използване в реално време, така и да извършваме корекции от разстояние. Освен това постоянният мониторинг ни позволява да бъдем няколко стъпки напред и ако някоя от системите започне да работи в режим, различен от стандартния, можем да планираме действия, преди да възникне сериозен проблем. Анализът на получените данни ни позволява да подобрим ефективността на работата и да контролираме текущите разходи.

– По какви технологии е изградена хладилната инсталация в логистичната база?

– Промишлената хладилна инсталация е каскаден тип. Осигурява поддържането на необходимите температурни режими в различни зони и същевременно се характеризира с много добра енергийна ефективност. Осигурихме пълно използване на отпадната топлина. Нашият приоритет при проектирането беше желанието да използваме естествени хладилни агенти. Използва се адиабатно охлаждане, което минимизира консумацията на вода. В проекта участва Eckert&Partners, един от водещите международни специалисти в тази област. Инсталацията е изградена от GEA Refrigeration. Правилното и безопасно функциониране на системата и състоянието на хладилната техника се следи на 3 места – на място в логистичния център, в нашия централен офис и в Румъния при доставчика.

– Колко и какви зони с различен температурен режим се използват за отделните продуктови групи, така че съхранението да гарантира оптимално запазване на качеството на продукта?

– Всяка зона е съобразена със спецификата на съхраняваните продуктови категории и осигурява оптимални условия за запазване на тяхната свежест. Индивидуалните помещения поддържат 6 различни температурни режима от +12⁰С до -24⁰С в зависимост от вида на съхраняваните стоки – млечни продукти, месни деликатеси, риба, плодове, зеленчуци и др.

– Каква част от енергията, необходима за работата на базата, ще се произвежда от фотоволтаичната инсталация?

– Изграждането на фотоволтаични инсталации е стандарт за всички нови проекти на “Фантастико груп”. Мащабът на проекта ни позволи да изградим най-голямата фотоволтаична инсталация за мрежата досега. Инсталираната му мощност е 980 kWp, а общата инсталирана мощност на всички PV инсталации, с които произвеждаме собствена зелена енергия, вече надхвърля 2,5 MWp. Използваме произведената електроенергия за собствени нужди. Анализът на данните за периода след приемане показва, че на практика фотоволтаичната инсталация произвежда близо половината (49%) от електроенергията, необходима за работата на целия логистичен център, следователно цялата електроенергия, необходима за захранване на хладилната инсталация през този период е зелено.

– Как всички тези нови технологии улесняват получаването и логистиката на стоките?

– Промяната вече се вижда. Ефектите са видими както за колегите и ежедневната им работа в складове и супермаркети, така и за нашите доставчици. Само в новопостроената част на логистичния хъб дневният обем на претоварените стоки трябва да нарасне от 150 на 200 тона на ден. Значително намалихме времето за доставка до супермаркетите, напълно оптимизирахме собствените си складови площи и намалихме броя на превозните средства, доставящи стоки в градска среда, като значително намалихме обема на вредните емисии.

В крайна сметка най-значимият ефект е за нашите клиенти, защото свежите и качествени продукти достигат до тях всеки ден много по-бързо, ефективно и безпроблемно.

Вижте статията в bpoi 5/2024 на уебсайта на GPAD

Прочетете повече

Местни новини