„Мога да кажа, че има най-малко седем становища на дирекция Zagłębie относно недопустимостта на изграждане на съоръжения в тази зона (в местността „Еленит“ – б.р.). Как са получени разрешенията за строеж и въвеждане в експлоатация по административен път след тази недопустимост предстои да бъде проверено от компетентните органи.“ Това каза заместник-министърът на околната среда и водите Атанас Костадинов в интервю за News.bg.
Той обясни, че от юрисдикцията на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) ресорното министерство не може да се произнася по законите на ДНСК. По думите му обаче това решение звучи като естествено развитие и начало на процес, който дълго време е бил подценяван, недооценяван и обект на различни компетенции, сред които: мързел, алчност и корупция.
Това допълни Атанас Костадинов Всички проблеми на Елени имат нещо фундаментално в основата си – радикално променени климатични и екологични условиякоито се борят със застаряващата инфраструктура не само като възглавница, но и като начин на управление.
“Като добавим и държавния печат на всяка крачка, отговорността не може да се търси само в климатичния или човешкия фактор. Комплексно е и всички, които сме отговорни за тези процеси, трябва ясно да разберем, че отговорността е на всички нас“, отбеляза Костадинов.
В Плевен се губи 80% вода – сушата не е от безводие
Заместник-министър Атанас Костадинов обяснява защо не трябва да гледаме на подземните води като на универсално решение на проблема
Той го забеляза инфраструктурата в “Елени” не издържа на натоварването от такова екстремно природно явление.
„Говорейки за този случай, бих искал да се обадя, защото органите на реда работят активно по случая и са иззети абсолютно всички документи както в Несебър, така и в ДНСК, РИОСВ и дирекция Заглембе“, обясни зам.-министърът.
По думите му това, което МОСВ прави от първия ден на бедствието, е задълбочена, комплексна проверка, какво ще покаже мнението на правоприлагащите органи.
„В продължение на много години българското законодателство се променя, както се променя и климатичната обстановка. Басейновите дирекции нямат толкова дълга административна история. Едва след 2011 г. започна със Закона за водитетрябва да са обвързани със становището на Басейнова дирекция по издадените актове за строителство“, обясни Атанас Костадинов.
Той добави, че има и много широка европейска регулаторна рамка за плановете за управление на речните басейни. Според него обаче тези документи често се подценяват в райони със значителен риск от наводнения.
“След бедствието в Елени и за съжаление пострадалите, министърът на околната среда разпореди цялостни проверки. Предоставяме на всички институции карта на районите със значителен потенциален риск от наводнения по цялото Черноморие”, каза Атанас Костадинов.
Той подчерта, че цялото Черноморие е засегнато от бедствието Министерството на околната среда предоставя информация за своите карти на риска от наводнения.

Какво включва планът за решаване на водната криза в Плевен?
Министерството на околната среда представи пакет от краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки за справяне със засушливостта в Плевен
„На кадастралните карти на територията на абсолютно всички места, където има водоеми – реки, клисури и канали, върху които в момента се строят съоръжения, не трябва да чакаме нови събития, жертви и бедствия, като се правим, че не знаем какво се случва. В тези над 110 карти показваме къде България е идентифицирала риск от наводнения. Във въпросната зона в “Елени” има застроени зони на червени линии със значителен потенциален риск от наводнения. Това трябва да установят разследващите и органите на реда. Това е факт“, категоричен е зам.-министърът.
Атанас Костадинов допълни, че като се започне от стратегическите документи, от картите за опасност от наводнения, от плановете за развитие на речните басейни и чрез увеличаване на контролните функции на всяко ниво чрез директни заповеди, незаконните площи трябва да бъдат унищожени.
Цялото интервю с Атанас Костадинов можете да гледате тук: