01.03.2025 г
5
Целта е съчетаване на съвременни архитектурни решения с уважение към историческите корени на града, създаване на функционално, естетично и атрактивно пространство.
Историческо значение на пазара
Историята на Пазарджик и неговия пазар са неразривно свързани. Градът, основан през 15 век, е построен около пазарния площад, който се превръща в оживен кръстопът на търговия и обмен на стоки. През вековете пазарният площад е бил център на икономическия живот – място, където се срещат традицията и иновацията.
В миналото пазарът се развива постепенно от открит пазар с обикновени сергии до съоръжения с постоянни павилиони. Днес обаче сградният фонд и свързаната с него инфраструктура са в критично състояние. Липсата на интегриран подход към организацията на пространството и остарелите архитектурни решения подчертават необходимостта от радикална промяна, която да съчетава архитектурни, градоустройствени и социални аспекти.
Защо международен конкурс?
Предимството на международните конкурси е, че предоставят платформа за истинска конкуренция и иновативни идеи. Целта на конкурса „Нова визия на площад Пазарджик” е да създаде пространство, което уважава историята, но в същото време отговаря на нуждите на съвременния живот. Новото архитектурно решение трябва да преодолее настоящите проблеми с комуникацията, организацията на движението и паркирането, интегрирайки пазара с околните пространства – паркови, пешеходни и културни алеи, целта е пазарът да се превърне в модерно пространство, обединяващо общността и създаващо условия за съвременна социална и икономическа дейност.
От май 2024 г. Община Пазарджик започна подготовка за състезанието. Бяха проведени проучвания и анализи на съществуващото състояние на пазара, които разкриха основните проблеми и потенциал на района. В рамките на тази фаза бяха образувани две градоустройствени производства за промени в устройствените планове на квартали и улици в рамките на пазарния площад. Това включва преосмисляне на транспортната достъпност, управлението на трафика и връзките със съседните райони. По този начин участниците в бъдещия конкурс имат възможност да изследват градските проблеми и да представят конкретни концептуални предложения за подобряване на връзките на пазара с ландшафта и градската алея. Възможно е да се изследват контекстуалните връзки на пазарното пространство с група стационарни културни ценности, разположени в близост – архитектурен комплекс “Мехкемето”.
Община Пазарджик поставя акцент върху включването на всички заинтересовани страни в процеса. Проведоха се срещи с участието на Камарата на архитектите в България – РК Пазарджик и Асоциацията на архитектите в България – Пазарджик, представители на Община Пазарджик – арх. на идеята за организиране на международен архитектурен конкурс), арх.Димитър Боюклиев (гл. архитект на общината), арх от катедра „Архитектура и инвестиционно проектиране“), както и представители на Оптимистас (Optimistas) – организация, специализирана в организирането и провеждането на международни архитектурни конкурси, подпомагащи общината при предварителната подготовка и провеждане на конкурса. Професионални становища са дали 23 експертни групи.
Защо и гражданско участие?
Този месец ще бъде публикувано проучване сред гражданите за събиране на мнения и идеи за бъдещето на пазара. Благодарение на това крайното решение ще отразява не само професионалните стандарти, но и вижданията на хората, които ще използват пазара.
Община Пазарджик обявява конкурса на 17 декември. Все още не е обявен специален уебсайт, посветен на прилагането му.