16.12.2024 г
44
Отличени бяха три проекта от България, като победител стана студио place.make
В обявения през август международен архитектурен конкурс Market Zone взеха участие архитекти и урбанисти от 12 държави: България, Германия, Италия, САЩ, Иран, Сирия, Финландия, Холандия, Русия, Казахстан, Египет и Етиопия. В рамките на конкурса старозагорската община търси цялостна концепция за развитие, облагородяване и проектиране на градската среда и идейно решение на ул. „Пазарска” и площадно пространство зад магазин Универсал, затворено между Алея. „Цар Симеон Велики“, ул. ул. „Руски“, „Княз Борис“ и „Коли Ганчов“.
Териториалният обхват на конкурса обхваща три естествено обособени територии. Първата зона включва ЦУМ и пространството зад него, свързващо подземен паркинг на две нива и площадното пространство. Този район е белязан основно от сградата на Ески джамия, недвижим паметник на културата от национално значение, превърната в Музей на религията. Втората зона се създава между ул. „Цар Иван Шишман” и Св „Пьотра Парчевича“, пресича се от ул. „Пазарска” и служи за търговски цели в парцелите с лице към улицата. Територията е наситена с разнообразни сгради с различно предназначение. Третата зона е доминирана от Пазара и е изключително активна, наситена с търговски площи, движими имоти, офиси, както и множество кафенета и ресторанти, които през летните месеци разполагат с маси и места на улицата.
Конкурсните проекти бяха оценявани от деветчленно международно жури. Бяха отличени три проекта от България, като победител стана проектът на студио place.make, който ще получи награда от 20 000 лв., а община Стара Загора ще му възложи изработването на технически и експлоатационен инвестиционен проект.
Дизайнерската стратегия на студиото (екип Нурхан Реджеб, Силвия Чакърова, Маргита Василева, Оля Панчовска и Христо Христов) се основава на желанието за превръщане на публичните пространства в места, които привличат и задържат хора от различни възрасти и интереси. В зона 1 авторите на проекта искат да запазят представителен облик, като обогатят пространството с елементи на малката архитектура, включително дървета. Осигурени са по-голям брой разнообразни места, което прави площада разпознаваем като място за общуване, почивка и събития. Пред Музея на религията се създава малко площадно пространство, което има за цел да подобри визуалното възприятие на сградата и нейната връзка с околното пространство, както и да даде възможност за разговори на открито. Заради по-представителния си вид е използвана повърхност от естествен гранит, препращаща към облика на централната алея (бул. Цар Симеон Велики). Различните нива на площада бяха преодолени с по-плавни форми на стълби и рампи, за да се подобри достъпността на околностите. Предвижда се издигане на пешеходна пътека на ул. „Цар Иван Шишман“, който ще свърже пространствено и визуално зони 1 и 2.
В зона 2 place.make studios предлага по-добра организация на паркирането на ул. „Пазарска“ и в паркинга на жилищния блок да се обособят повече непрекъснати пространства за пешеходци, включително малък площад с места източно от сградата на бившето кино. Проектът предлага нова организация на зареждането на пазарния площад и околните търговски обекти, което ще освободи част от улицата. „Пазаруване“ в зона 2 на тези функции. Това дава възможност за споделяне на улицата и обособяване на пешеходно пространство в източната част, което ще прелее в пешеходната зона, предлагана в района на пазарния площад. В зоната на улицата се предвижда повторно използване на гранитни кубове, останали след ремонта на улицата. “Св. княз Борис” и временна интервенция в сградата на бившия градски съвет. Уличната ивица е на едно ниво с околните пешеходни пространства, за които се предлага използването на светлосиви бетонни кубчета с каменна облицовка за осигуряване на пропускливост, по-ниско нагряване в горещите месеци и устойчивост на настилката.
В зона 3 интервенциите са организирани около пазара и търговските функции, разположени в близост до него. Предвижда се реорганизация на товаренето и доставките, ограничени до сутрешните и вечерните часове, с вход от ул. “Пьотр Парцевич” и изход към ul. „Георги С. Раковского“, превърнали се в алеи с ограничен достъп за моторни превозни средства. Улица „Кольо Ганчев” е предвидена като обща улица за пешеходци, велосипеди и автомобили. Осигурява достъп за автомобили до паркинга, обслужващ пазарния площад и до задънената улица, обслужваща жилищния блок. Паркингът ще бъде запазен, но обогатен с ландшафтна архитектура. В покрайнините има така наречените дъждовни градини, които заедно с пропускливата повърхност на самия паркинг абсорбират дъждовната вода.
Във всички зони е предвидена богата ландшафтна архитектура с дървета, храсти и трева. Важни функции на проектираната малка архитектура включват подпомагане на абсорбирането на дъждовна вода, което ще облекчи натоварването на канализационните канали при обилни валежи, както и намаляване на температурата на въздуха и отопление на тротоарите. В цялата зона на състезанието се предвижда използването на единни конструктивни елементи от градско обзавеждане, изработени от висококачествени и устойчиви материали, които ще подобрят качеството на околната среда. Предвижда се и стандартизиране на дизайна на фасади, рекламни елементи, изложбени, търговски и други площи с цел намаляване на визуалното замърсяване на околната среда.
Второ място в състезанието зае проектът на “Дизайн Груп Студио” ООД (Design Group Studio). Те ще получат награда от 10 000 лева. Основната цел на разработката и предложението на проекта е създаване на цялостна и устойчива концепция, значима и благоприятна среда за живот, туризъм и отдих, която да преосмисли и осмисли централната градска част на град Стара Загора, функционалност – чрез прилагане на основните принципи на градоустройството и оформяне и развитие на ландшафта, вписвайки се и взаимодействайки със съществуващата специфика на градския център и неговите контактни зони. Важна задача е и създаването на добра визуална връзка с различни съоръжения в района, както и визуална и физическа свързаност между крайбрежната алея, парк „Алана”, парк „Петър I” и всички важни и значими културни и търговски обекти. обекти.
Европейският проект POV PONY зае трето място в конкурса. Те ще получат награда от 5000 лева. Проектното предложение е опит да се подчертаят няколко структурни, мащабни и функционални характеристики на района. Сред тях са например нейната модулност, подчинена на характерната за Стара Загора регулярна градска мрежа, повторението на мащаба на два вида градивни блокове и интимността на мащаба на междусградното пространство, естествено постигната в площ, която е смесица от градски обществени, жилищни и зони за отдих. В проекта липсва всякакъв стремеж за коренна промяна на района.
Всички проекти, участващи в конкурса, можете да видите тук.
Ема Димитрова