Monday, July 14, 2025

Предлагането на модерни търговски площи в София е концентрирано в осем големи търговски центъра

Share

19.08.2024 г
611

Това показва проучване на Colliers за пазара в България през първото полугодие

Предлагането на модерни търговски площи в София е концентрирано в осем големи търговски центъра

Според последния доклад на Colliers предлагането на модерни търговски площи в София е концентрирано в осем големи търговски центъра с обща площ от над 356 000 кв.м. На бул. “Witosza” обхваща 31 300 кв.м. площ, като доминиращите наематели са магазини от сегмент “Мода” с дял от 34%, следвани от ресторанти с 24% дял, без заеманата от тях част от улицата. Процентът на свободните площи на главната търговска улица нараства до 3%.

В четирите действащи ритейл парка в столицата има 69 300 кв. м площ, а свободна площ на практика няма. В търговските центрове средният процент на свободни площи е 3,2%, като повече от половината са концентрирани в два проекта, докато в съществуващите проекти почти няма предлагане. Използваната площ е над 8440 кв.м. Това не важи за преместване на обекти в рамките на същия търговски център. Почти 60% от тези площи са резултат от две сделки.

Наемните нива на първокласни търговски площи ще останат непроменени от края на 2023 г. – 56 евро/м2/месец на бул. “Witosza”, 43 евро/кв.м/месец – в търговски центрове и 11 евро/кв.м/месец в търговски паркове. Colliers очаква те да останат стабилни в краткосрочен план, с възходяща тенденция при висококачествените проекти. Тази тенденция се дължи на липсата на свободни площи, повишеното търсене от местни и международни купувачи, както и повишената покупателна способност на населението.

В София са в процес на активно изграждане два нови търговски парка и разширение на съществуващ, като завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще увеличи конкуренцията между съществуващите проекти и в резултат на това фокусът все повече ще бъде върху качеството на обслужването на клиентите. Заявени са инвестиционни намерения и по още три проекта, които все още са на етап градоустройствени процедури.

Търговците на дребно продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в търговските центрове. Все по-широко използване на дигитални екрани за поръчки, автоматизирани онлайн опции за вземане и връщане, мобилни решения и други, които рационализират търговията, съкращават времето за пазаруване и решават предизвикателствата при подбора и персонала. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи данни и анализи, за да оптимизират стратегията си.

Colliers вижда тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е знак за развитие на пазара, тъй като независимата концепция позволява по-добро представяне на дадена марка. Част от еволюцията на търговията на дребно е фактът, че все повече търговци на дребно планират модерни търговски формати, възложени на независими страни.

Вижте повече тук.

Прочетете повече

Местни новини