Monday, January 20, 2025

Лъчезар Тодоров: Инвестиционната среда в хотелите в България никога не е била лесна

Share

– Каква е оценката на клиента? Потребителите също ли мислят така?
– Hyatt Regency Sofia се превърна в ценен актив за нашата столица. Гостите ни харесват както заради централното ни местоположение, така и заради уникалното и стабилно качество на хотелското обслужване. Отново – заради успешната симбиоза между бизнеса с услуги (хотел, ресторант, спа, бар, конференции) и бизнеса с недвижими имоти.

– Сега сме на прага на сериозно икономическо предизвикателство – влизането в еврозоната, за чието въздействие все по-често се говори. Какво въздействие можем да очакваме предвид инвестиционната среда?
– Не се съмнявам, че влизането на страната ни в еврозоната ще се отрази положително както на съществуващите устойчиви бизнеси, така и на съществуващата инвестиционна среда. Очаквам, че тези рискови фактори, които в момента са характерни за банковите кредити, ще доведат до падане на цената на парите в България, което ще улесни много достъпа до капитал. Да се ​​надяваме, че това ще бъде моментът, който чакам от много години, когато големи инвестиционни фондове ще навлязат в хотелиерството в България. Това ще раздвижи сериозно пазара. Сега в света има много свежи пари и по някаква причина големите фондове избягват страната ни. Присъединяването към еврозоната със сигурност ще изиграе положителна роля в това отношение.

– А като се вземе предвид само поведението на потребителите, какво влияние ще има приемането на еврото?
– От чисто консуматорска гледна точка това явно ще има положителен ефект. Не очаквам да се случи нещо драматично с цената на живота. Българският лев е фиксиран към еврото откакто съществува еврото. Може да се каже, че лъвът е част от евросистемата от нейното създаване. Виждам само положителни ефекти.

– Има обаче едно голямо предизвикателство, което се откроява като имащо огромен обхват за индустрията, и това са стандартите ESG. Как политиката за околната среда се промени и продължава да променя хотелиерската индустрия?
– За съжаление, като че ли през последните години говоренето за устойчиво развитие и екологични политики премина определени граници в своята настойчивост и в известен смисъл агресивност. Аз съм привърженик на винаги намирането на правилния баланс. Принципите на устойчивото развитие и зелената политика са изключително важни за нашия бизнес, включително крайния икономически резултат – печалба. Хотелиерите бързо разбраха това и ние прилагаме различни мерки за устойчивост от дълго време – специално внимание към пълното възстановяване на енергията, слънчеви панели, рециклиране на отпадъци, пестене на вода и никакво химическо замърсяване са част от оперативната рутина и имат пряко положително въздействие върху финансовите резултати.

– Как се възприема от потребителите? За мода ли говорим или за норма?
– За потребителя в момента е модерно и потребителят го харесва. Хората се интересуват от това. Докато преди 20 години искането за повторна употреба на хавлиите се възприемаше като желание за намаляване на цената на услугата, едва ли не като трик на хотелиера, днес това е норма, а липсата й може да бъде повод за срам и негативна реакция от гостът. Всеки пести от вода, всеки пести от перилни препарати, всеки се старае да бъде екологичен. Това е, което очаква днешният клиент.

– Потребителят стои много високо на стълба. Търсенето на клиентите движи ли тенденциите в индустрията?
– И да, и не. Това е определящо, няма съмнение, че клиентът е в основата на нашия бизнес. Всичко се върти около Него, всичко става чрез Него и няма как да бъде иначе, защото да се върнем към началото на нашия разговор – гостоприемството е предоставяне на услуга. Днешният клиент изисква от нас да бъдем екологично осведомени и да осъзнаваме, че нашето развитие ще бъде устойчиво. Клиентът обаче не винаги е готов да плати много по-висока цена за такава съпротива. Така че очакванията са да намерим правилния баланс, да предоставим правилната услуга и да му дадем спокойствието, че е в хотел, който спазва тези правила, но в същото време трябва да го направим на приемлива цена, като отчитане на другите нужди на бизнеса.

Прочетете повече

Местни новини