Михаела Козанова – мениджър бизнес развитие на клъстери в Гранд Хотел Милениум София, Гранд Хотел София и Kings' Valley Medical & Spa Hotel
Вижте статията в bpoi 4/2024 на уебсайта на GPAD
Михаела Козанова, Мениджър бизнес развитие в София Хотелс Мениджмънт и хотелската група НИКМИ АД – Гранд Хотел Милениум София, Гранд Хотел София и Kings' Valley Medical & Spa Hotel. Тя има диплома по бизнес администрация от Kings' College London и магистърска степен по хотелски финанси от Нюйоркския университет. Започва кариерата си в Highgate, най-голямата инвестиционна и управляваща компания в САЩ, занимаваща се с управление и инвестиции в хотелиерството и кетъринг индустрията. През 2019 г. се завръща в България, за да се присъедини към семейния бизнес като част от екипа, отговорен за откриването на знаковия Гранд Хотел Милениум София. От пролетта на 2022 г. той ще заеме позицията мениджър бизнес развитие и на трите хотела на компанията.
– Каква е ситуацията на пазара в София в момента и какви тенденции забелязвате?
– През последните години индустрията беше изправена пред редица предизвикателства, свързани с пандемията, но пазарът бързо се възстановява. На този етап София все още не е достигнала нивата на заетост от 2019 г., но увеличението е забележимо. В момента наблюдаваме среден процент на заетост от около 70% в Гранд Хотел Милениум София, в сравнение със среден за пазара около 60%. Промените в търсенето, инфлацията и промените на пазара на труда доведоха и до промени в предлагането, нова, по-гъвкава ценова политика и повишаване на заплатите в сектора. Военните конфликти и политическата ситуация в страната доведоха до промяна в стратегията за продажби.
– Говорим за войни – в Украйна и Ивицата Газа. Как тези събития се отразяват на България като туристическа дестинация?
– Това са традиционно силни пазари за България. И двата конфликта оказаха сериозно влияние върху търсенето и заетостта на хотелите в два ключови пазарни сегмента – групово и индивидуално настаняване. Така например след началото на конфликта в Газа само в София се наблюдава спад от 25% на туристите от Израел.
– През последните години в България също има политическа нестабилност. Локална или глобална криза – кое е по-голямо предизвикателство?
– Политическата нестабилност не може да се сравни с въоръжените конфликти, но глобалните икономически процеси неминуемо се отразяват на пазара. Периодите на ниско търсене повишават нашата креативност и ни стимулират да търсим нови пазари.
– Кои са ефективни и доказани стратегии за преодоляване на проблеми от подобен характер?
– Както вече казах, търсим нови пазари и създаваме нови партньорства. Доказана работна стратегия за нас е винаги да бъдем гъвкави, креативни и иновативни. Друга ключова възможност за софийския пазар е развитието на конферентния бизнес. Гранд Хотел Милениум София е едно от съоръженията в града, които работят за превръщането на столицата в конферентна дестинация. Много големи международни агенции вече поставиха София и България на MICE картата на Европа. През последната година София става все по-популярна дестинация за големи събития. Тук се провеждат мащабни събития, важни не само за нас, но и за целия бранш и града. Конференциите са ключов инструмент за превръщането на бизнес гостите, посещаващи столицата, в индивидуални туристи, завръщащи се в града с приятели и семейство. Това е и едно от направленията на сътрудничество между бизнеса и държавата – привличане на големи конференции и събития.